Húzásra keményen blokkolható gázrugók
Kevésbé közismert, azonban régóta gyártott gázteleszkópfajta. A reteszelhető, pozícionálható… stb. elnevezések is ezt a típust takarják. Alaphelyzetben nyitott, az összenyomásához erő kell. A löket teljes hosszában tetszőlegesen pozícionálható. Blokkolt állapotban húzó erő hatására merev, nyomó erő hatására rugalmasan mozog.
Méretválaszték:
Az alábbi táblázatban feltűntetett tartományon belül gyártunk húzásra keményen blokkolható gázrugókat, akár egyedi méretben is.
A gázrugók végei alapesetben menetesek, de sokféle csatlakozó szerelvény közül is lehet választani igény szerint.
Típus | A | B | C | Löket x F1 max. | D | E |
---|---|---|---|---|---|---|
Rúd Ø [mm] | Henger Ø [mm] | Löket [mm] | Alaphossz számítása [mm] | Szerkezeti hossz számítása [mm] | ||
FBCH10 | 10 | 22 | 20 – 500 | 300 000 | (C x2,5) +80 | (C x2,5) +80 +G |
FBCH10/27 | 10 | 27 | 50 – 500 | 300 000 | (C x2,5) +80 | (C x2,5) +80 +G |
Minden típusnál meg van határozva a löket és az F1 szorzatának maximális értéke, a rúd kihajlásának elkerülése miatt. Amennyiben az Ön által keresett gázrugó ezt az értéket túllépi, úgy azt csak kisebb lökettel vagy kitolóerővel, illetve nagyobb típusból lehet elkészíteni.
A G és a H értéke csatlakozó típusonként eltérő.
Erőkarakterisztika és csillapítás:
A húzásra keményen blokkolható gázrugó ereje nem állandó, a rúd helyzetétől, illetve a mozgás irányától függően változik. A betoláshoz szükséges erő a súrlódás miatt mindig nagyobb, mint a gázrugó kitolóereje.
A 4 különböző erő közül csak egy lehet határozott, célszerűen a legkisebb kitolóerő, az F1. Ezt az erőt nevezzük a gázrugó erejének, ez van feltüntetve az adattáblán. Az F2, F3, F4 erők tájékoztató jellegűek, eltérhetnek az elméleti értékektől. A gázrugó erejére hatással van a környezeti hőmérséklet. Gyártáskor az F1 értékét 20 ±2 °C –on mérjük. A hőmérséklet változásával az erő változás mértéke minden 10 °C eltérés esetén megközelítőleg 3,3%.
Típus | P | Fs max | F1 | Max. blokkoló erő | Lehetséges csillapítások | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Progresszió | Súrlódó erő max [N]. | Legkisebb behúzóerő [N] |
Húzásra [N] |
Nyomásra [N] |
Kifelé | Befelé | Mindkét irányban | Csillapítás nélkül | |
FBCH10 | 1,50 | 40 | 50 – 1200 | 7 000 | 4x F1 | – | – | X | – |
FBCH10/27 | 1,35 | 50 | 100 – 1200 | 10 000 | 6x F1 | – | – | X | – |
A gázrugók csillapítása alatt a löketvégi csillapítás, fékezés értendő, ami a teljes nyitott és/vagy csukott hossz elérése előtt a mozgás sebességét lassítja. A húzásra keményen blokkolható gázrugók szerkezeti felépítésükből adódóan csak mindkét irányú csillapítással rendelhetők.
A maximális blokkolóerőnél nagyobb terhelést a gázrugó húzás irányba nem tud felvenni, nyomási irányba pedig a megadott terhelés felett rugalmassá válik. A nyomás irányú legnagyobb terhelhetőség megegyezik a maximális blokkolóerővel húzás irányba.
Működés és felépítés:
A húzásra keményen blokkolható gázrugó egy nagynyomású nitrogénnel töltött henger, amit a dugattyúrúdhoz rögzített szelepes dugattyú két belső kamrára oszt. A dugattyúszelep alaphelyzetben zárt. A dugattyú két oldalát a különböző nagyságú felületek miatt a kamrákban levő közeg más erővel nyomja, az alsó oldalon gyengébben, mint a felsőn. A két erő különbségéből adódik a gázteleszkóp kitolóereje, ami a rudat kifelé tolja. A szelep zárt állapotában a közeg nem áramlik a kamrák között, ezért a gázrugó tartja a pozícióját. Külső erő hatására húzás irányba merev, nyomás irányba rugalmasan mozog, mivel a gáz összenyomható. A szelep nyitott állapotában nyomó gázrugóként működik.
A húzásra keményen blokkolható gázrugók alkatrészei:
1, kioldócsap 2, dugattyúrúd 3, persely 4, tömítés 5, olaj 6, szelepes dugattyú 7, úszó dugattyú 8, gáz és kenőanyag 9, henger 10, csatlakozó
Felhasználás:
A gyógyászattechnikában ágyak, székek, asztalok, és állítható szaniterek, illetve a kozmetikai ipar megbízható tartozéka.
Kivitelek
A Fedbaer gázrugók rendelhetők az alábbi anyagokból és megjelenéssel
Kiegészítők
Működési hőmérséklet
A Fedbaer gázrugók rendelhetők az alábbi hőmérséklet viszonyokhoz: